fredag 8 juni 2007

pengar!

Hej för tredje gången, ack ja, när man är för gammal för att få STARTA EGET bidrag och inte har miljoner på banken, måste man prioritera. Det behövs ett startkapital. När jag satte igång mitt förlag ägde jag inte ens en dator. Tryckkostnader, marknadsföring och inte minst portoavgifter bör man beräkna till 50 000 kronor per bok. Jag behöver inte svälta för att hålla mitt förlag vid liv men jag måste som sagt prioritera: inte låta måla om huset till exempel om jag vill ge ut en ny bok. När boken väl finns i tryck, kan man söka bidrag från Statens kulturråd. Själv har jag inte ens kunnat söka bidrag från kulturrådet eftersom jag låter trycka för små upplagor( max 500) För att överhuvudtaget komma i fråga för bidrag måste man trycka en upplaga på minst ettusen ex. Hej så länge.Gunnel

.

1 kommentar:

Ann Ljungberg sa...

Hej Gunnel,

jag är i samma sits som du men har precis låtit trycka upp en bok i fler ex och till lägre kostnad än du nämner (inkl porto osv). Hör av dig till mig om du vill veta mer, du hittar min mailadress på www.alfbok.se