fredag 29 juni 2007

att vänta på recensioner

Hej, eventuella läsare av min blogg, när jag hade givit ut min första bok trodde jag naivt att de tidningar som hade fått ett recensionsexemplar av mig, säkert skulle recensera boken förr eller senare. Jag lärde mig snart att när man har ett pyttelitet förlag utan några vidare möjligheter att marknadsföra sig, är recension i en dagstidning en NÅD. Med hänsyn till min bristfälliga marknadsföring kan jag nog säga att jag har haft tur: av tio utgivna böcker har alla utom två - dem jag har skrivit själv- recenserats i minst två tidningar, några upp till fem. Om recensionen är positiv eller inte, spelar mindre roll, huvudsaken är att den FINNS DÄR. En berömmande recension leder inte automatiskt till ökad försäljning: jag har fått strålande recensioner - faktiskt!- men inte sålt mer för det. Å andra sidan blev min största försäljningsframgång, REPSLAGARNA av Jean Pliya ( se www.papamoscas.se) knappt recenserad alls och då inte speciellt berömmande, mer som en klapp på axeln. Ja, livet är fyllt av överraskningar, inte minst när man är en pytteliten förläggare. Trevlig fortsättning på sommaren önskar Gunnel v.F.

Inga kommentarer: